به سوی سعادت
(تعمقی بر افکار اخلاقی، عرفانی، تربیتی بزرگان دین)
از قرنها پیش با استناد به چاپ های سنگی متعدد
تهیه، تدوین، تنظیم:
دکتر جهاندار مهر افشا
قسمت شصت و ششم
مقام چهارم: در بيان آنچه متعلق استبه قوه شهويه از رذايل صفات و كيفيت معالجه آنها، و فضايل ملكات و طريق تحصيل آنها و دانستى كه حد اعتدال اين قوه، صفت عفت است، كه منشا جميع صفات كماليهمتعلقه به اين قوه است.و دو طرف افراط و تفريط آن يكى شره است.و ديگرى خمود.
و اينها جنس جميع رذايل متعلقه به اين قوه، و منشا و مصدر همه آنها هستند.و ما اولبيان اين دو جنس و ضد اينها را كه عفت است مىكنيم و بعد از آن به شرح صفاتى كه درضمن آنها مندرجاند مىپردازيم.
پس در اين مقام دو مطلب است:
مطلب اول: دو جنس صفات خبيثه متعلقه به قوه شهويه، و ضد آنها
و در آن سه فصل است.
مذمتشره و مفاسد شكمپرستى
كه طرف افراط قوه شهويه است.و آن عبارت است از: متابعت كردن آدمى قوهشهويه خود را در هر چيزى كه ميل به آن مىكند و آدمى را به آن مىخواند، از: شهوتشكم و فرج و حرص مال و جاه و زينت و امثال اينها.
و بسيارى از علماى اخلاق تخصيص دادهاند آن را به متابعتشهوت شكم و فرج وحرص بر اكل و جماع.
و تفسير اول اگر چه به منشايت اين صفت از براى جميع رذايل، كه در طرف افراطقوه شهويه است انسب است وليكن چون اكثر در مقام بيان آن اكتفا به معنى دومكردهاند ما نيز به اين طريق بيان مىكنيم و مىگوييم: كه شكى نيست كه اين صفت، اعظممهلكات بنىآدم است.
و از اين جهتسيد كائنات فرمود كه: «هر كه از شر شكم و زبان و فرج خودمحفوظ ماند از همه بديها محفوظ است» .
و فرمود كه: «واى بر امت من از حلقوم و فرجشان» .
و نيز فرمودند كه: «بيشتر چيزى كه امت من به واسطه آن داخل جهنم خواهند شدشكم و فرج است» .
و مخفى نماند كه همچنان كه آن سرور خبر داده، هلاكت اكثر مردمان به واسطه ايندو چيز است.
اما اول: كه شكم پرستى و حرص بر اكل و شرب باشد از صفات بهايم است.
و از اين جهتحضرت پيغمبر - صلى الله عليه و آله - فرمودند كه: «فرزند آدم هيچظرفى را پر نكرد كه بدتر از شكمش باشد.و كافى است از براى آدميزاد چند لقمه كه اورا زنده بدارد.و اگر به اين اكتفا نكند و بيشتر بخورد ثلثشكم را از براى غذا قرار دهدو ثلث از براى آب و ثلث از براى نفس كشيدن» .
و فرمود كه: «نميرانيد دلهاى خود را به بسيار خوردن، و آشاميدن، به درستى كه دلمانند زرع است كه چون بسيار آب داده شود مىميرد» .
و نيز فرمود كه: «بهترين شما در نزد خدا از حيثيت منزلت و مرتبه كسانى هستند كه: بيشتر گرسنگى مىكشند، و تفكر مىكنند در افعال خود و صنايع آفريدگار.
و دشمنترين شما در نزد خدا كسانى هستند كه: بسيار مىخوابند، و بسيار مىآشامند» .
و فرمود كه: «دشمنترين شما در نزد خدا كسانى هستند كه آن قدر مىخورند كه تخمه مىشوند و شكمهاى ايشان مملو مىگردد. و هيچ بندهاى از خوراكى كه خواهش دارد نمىگذرد مگر اينكه درجهاى در بهشت از براى او حاصل مىشود» .
و از آن حضرت مروى است كه: «بد دشمنى است از براى دين، دل جبان، و شكمپرخوار، و نعوظ بسيار» .
و نيز از آن جناب مروى است كه: «اسرار ملكوت سماوات داخل نمىشود در دلكسى كه شكم او پر باشد» .
و در تورات مكتوب است كه: «خدا دشمن دارد عالم فربه را»، (10) زيرا كه فربهى دلالتبر غفلت و پرخوارى مىكند.
لقمان به پسر خود گفت: «اى فرزند! چون معده پر شود قوه فكر مىخوابد.وحكمت و دانائى لال مىشود.و اعضا و جوارح از عبادت باز مىايستد» .
و امام جعفر صادق - عليه السلام - فرمود كه: «هر گاه شكم سير شد طغيان مىكند واقرب وقت، از براى بنده به سوى خدا، وقتى است كه شكم او سبك باشد.و دشمنترينحالت از براى بنده در نزد خداوند، حالتى است كه شكم او ممتلى باشد» .
و از حضرت رسول - صلى الله عليه و آله - مروى است كه: «فرزند آدم را چاره نيستاز خوراكى كه او را به پاى دارد، پس هر وقت كه يكى از شما چيزى بخورد ثلثشكمخود را از براى غذا قرار دهد.و ثلث از براى آب.و ثلث از براى نفس.و خود را فربهمسازيد مانند خوكهائى كه كفار از براى ذبح كردن فربه مىسازند» .
بدن را فربهمىسازى و روح را لاغر مىكنى.
همى ميردت عيسى از لاغرى تو در بند آنى كه خرپرورى
و فرمود كه: «ضرر هيچ چيز از براى دل مؤمن، زيادتر از بسيار خوردن نيست.و پرخوردن باعث دو چيز مىشود: يكى قساوت قلب. و ديگرى هيجان شهوت.وگرسنگى نان خورش مؤمن، و غذاى روح، و طعام دل، و صحتبدن است» .
و شكى نيست در اين كه: بيشتر امراض و بيماريها از شكم پرستى و پرخورى هم مىرسد.
صادق آل محمد - عليه السلام - فرمود كه: «هر دردى و مرضى از تخمه حاصل مىشود مگر تب» .
و فرمود: «با وجود سيرى چيز خوردن، باعث پيسى مىگردد» .
زكم خوردن كسى را تب نگيرد ز پرخوردن به روزى صد بميرد
آرى: شكم باعث همه ناخوشيها و آفات، و سرچشمه شهوات است، زيرا كه ازبسيار خوردن، شهوت فرج به حركت مىآيد.و «شبق» ، شدت مىكند.و آدمىخواهش تعدد زنان مىنمايد.و از تعدد آنها كثرت عيال و اولاد حاصل مىشود.وآدمى مقيد به زنجير علايق مىگردد.و به حلال و حرام مىافتد.و به سبب آنها ميل بهمال و جاه مىكند، تا توسعه در خوراك و زوجات او حاصل شود.و عقب اين، انواعحسد و حقد و عداوت و ريا و تفاخر و عجب و كبر پيدا مىشود.و تمامى اينها ثمرهپيروى معده و اهمال امر آن است.بلى:
شكم بند دستست و زنجير پاى شكم بنده كمتر پرستد خداى
و اگر بندهاى نفس خود را به گرسنگى ذليل سازد و راه شيطان را مسدود كند به دنيافرو نمىرود و كار او به هلاكت نمىانجامد.و از اين جهت اخبار بسيار در فضيلتگرسنگى وارد شده، و از سيد المرسلين و ائمه دين تحريض و ترغيب به آن رسيده.
حضرت پيغمبر - صلى الله عليه و آله - فرمود كه: «جهاد كنيد با نفسهاى خود بهگرسنگى و تشنگى، پس به درستى كه اجر و ثواب آن مثل اجر كسى است كه در راه خداجهاد كند.و عملى در نزد خدا محبوبتر از گرسنگى و تشنگى نيست» .
و فرمود كه: «بهترين مردمان كسى است كه كم باشد خوراك و خنده او، و راضىباشد از لباس به آنچه عورت او را بپوشد» .
و فرمود كه: «كم چيز خوردن عبادت است» .
و مىفرمايد كه: «خدا مباهات و فخر مىكند ملائكه را به كسى كه خوراك او در دنياكم باشد.و مىفرمايد: نگاه كنيد به بنده من كه او را در دنيا مبتلا كردم به غذا و آب، وآنها را به جهت من ترك كرد.شاهد باشيد اى ملائكه من! كه از هيچ خوردنى به جهتمن نمىگذرد مگر اينكه درجاتى در بهشتبه او عوض مىدهم» .
و فرمود كه: «نزديكترين مردم به خدا در روز قيامت كسى است كه بسيار گرسنگى و تشنگى خورد.و اندوه او در دنيا بسيار باشد» .
عيسى بن مريم - على نبينا و آله و عليه السلام - فرمود كه: «گرسنگى دهيد جگرهاى خود را، و برهنه و عريان داريد بدنهاى خود را، كه شايد بدين جهت دلهاى شما خدا را ببيند» .
جان برادر! تامل كن در طريقه خلاصه موجودات و سيد كاينات - عليه و آلهافضل الصلوات - .بعضى از زوجات آن حضرت گفت كه: «حضرت رسول - صلى اللهعليه و آله و سلم - هرگز سير نشد، بسا بود كه از بس آن حضرت را گرسنه مىديدم دلمن بر او مىسوخت و گريه مىكردم و دستخود را بر شكم مباركش مىكشيدم و بهآن حضرت عرض مىكردم كه: جانم فداى تو باد، هرگاه از دنيا اين قدر اكتفا نمائى كهقوت تو باشد و ترا از گرسنگى باز دارد چه ضرر خواهد داشت؟ آن حضرت فرمود كه:
برادران من، از پيغمبران اولوالعزم صبر نمودند بر حالتى كه اشد از اين بود، پس بر اينحال گذشتند و از دنيا رفتند و به پروردگار خود حاضر شدند پس خدا اكرام نمود ايشان را،پس من خود را مىبينم كه شرم دارم اگر بر رفاهيتبگذرانم، كه مرتبه من از ايشان پستتر باشد.پس اينكه صبر كنم چند روز كمى در نزد من محبوبتر است كه نصيب وبهره من فردا در آخرت كم بوده باشد.و هيچ چيز در نزد من بهتر و محبوبتر از ايننيست كه به برادران و دوستان خود ملحق شوم و به ايشان برسم» .
مروى است كه: «روزى حضرت فاطمه - عليها السلام - گرده نانى از براى پدربزرگوار خود آورد.حضرت فرمود: چه چيز است؟ عرض كرد قرص نانى است، كهخود آن را پختهام و بر من گوارا نبود كه بىشما تناول كنم.حضرت فرمود: به خدا قسمكه اين اول غذائى است كه از سه روز تا به حال به دهان پدرت رسيده است» .
ثمرات گرسنگى
و مخفى نماند كه: از براى گرسنگى ثمرات بسيار و فوائد بىشمارى است: دل رانورانى و روشن مىگرداند، و آن را صفائى و رقتى مىبخشد.و ذهن را تند مىكند.وآدمى به واسطه آن به لذت مناجات پروردگار مىرسد، و از ذكر و عبادات مبتهج وشادمان مىشود. و رحم بر ارباب فقر و فاقه مىآورد، و گرسنگى روز قيامت را متذكرمىگردد.و شكسته نفسى در او ظاهر مىشود.و مواظبتبر عبادت و طاعتسهل وآسان مىگردد.و شهوت معصيت را كم مىكند.و خواب را كه باعث تضييع روزگار وعمر، و موجب «كلال» طبع، و فوات نماز شب است كم مىكند.و آدمى را خفيفالمؤنه و سبكبار مىگرداند، و به آن جهت، فارغ البال و متمكن از تهيه اسباب سفرقيامت مىشود.و بدن را صحيح و امراض را دفع مىكند.
و كم امرى است كه فايده آن مقابله با فايده گرسنگى نمايد.پس بر مصاحبان شره، وشكم پرستان، لازم است كه: در صدد علاج خود برآيند.و آيات و اخبارى كه درمذمت پرخورى و فوايد گرسنگى رسيده ملاحظه كنند.و طريقه انبياء مرسلين و ائمهدين و اكابر علماء و اعاظم عرفاء را تتبع كنند و ببينند كه هر كس كه به جائى رسيده ومرتبهاى يافته بىزحمت گرسنگى نبوده.و ملاحظه كنند كه: خلاصى از چنگ شهواتو ملكات خبيثه، بدون تحمل آن ميسر نگردد.و پستى ماكولات و ماده آنها را به نظردر آورند و ببينند كه آيا شركت و مشابهتبا ملائكه سماوات بهتر استيا مشاركتبابهائم و حيوانات؟ زيرا كه: پرخوردن شيوه چهار پايان است، كه به غير از شكم، چيزىندانند.
چو انسان نداند بجز خورد و خواب كدامش فضيلتبود بر «دواب»
و تامل كنند در مفاسدى كه بر شكم پرستى مترتب مىگردد، از ذلت و مهانت وحمق و بلادت، و سقوط حشمت و مهابت، و حدوث انواع امراض.و ياد آورند ازروز تنگى و نيافتن.و ببينند چه فضيلت است در اينكه هر لحظه شكم را پر كنند و دربيت الخلاء تردد نموده آن را خالى نمايند و باز پر سازند، و شب و روز خود را كه مايهتحصيل سعادت جاويد استبه آن صرف كنند.
برو اندرونى بدست آر پاك شكم پر نخواهد شد الا زخاك
تنور شكم دمبدم تافتن مصيبتبود روز نايافتن
و چون در آنچه مذكور شد تامل كنند، خود را از افراط در اكل، و مشاركتستوران باز دارند تا به اين معتاد شوند.
ادامه دارد....
عرفان و تندرستی...
برچسب : سعادت, نویسنده : mhealth-divinea بازدید : 63